Update!

Okej, Gunsan, nu kan du andas ut! Vi lever fortfarande.

Dock sa var det kanske ett tag sedan vi uppdaterade denna blogg.
Anledningen ar att vi befinner oss pa en paradis O vid namn Phu Qouc, i Vietnam. Dar det inte finns tillgang till sa manga datorer, inte i de omradena vi ror oss i, i alla fall!

Vi ar har for att ta semester fran semester skulle man kunna saga!
Det ar saaa lugnt har, och efter de hektiska dagarna i Kambodja, och en nagot dramatisk gransovergang sa var detta valbehovligt.

Vi kan saga att resan till denna o var allt annat an latt. Det borjade med att vi blev lite lurade nar vi skulle boka en resa hit. Vi akte buss till en liten liten hala vid namn Kep, nar Vietnams grans. Vi hade fatt hora att man kunde ta baten darifran till P-Q. Men nej da, istallet fick vi da aka tuk tuk genom kambodjas landsbyggd i 3.5 mil pa vagar som var sa daliga och guppiga att det ar ett under att vi ens tog oss framat. Dar barn som troligtvis aldrig tidigare sett vita manniskor sprang efter oss och vinkade och ropade. For att sedan masta aka alldeles for mycket moppe pa lika daliga vagar, bara for att det var det enda transportmedel. For att sedan ta oss till Vietnams grans utan varken visum eller en giltig utresebiljett (som fungerar om man inte har ett visum)  Sedan var vi i liten hala till stad Dar Vietnamesiska unga man, helt ogenerade plockade upp mobiltelefonskamerorna och tryckde av kort 10 cm fran vara fejs.
3 Timmar med en sk slowboat dar vi satt pa bankar som inte var gjorda for de jattekvinnorna vi ar, sa tog vi oss i alla fall fram hit.

Vi har varit har nu i tva dagar och bara solat och levt livet. Varje kvall har vi suttit pa den kritvita stranden och sett himlen fargas av otroliga nyanser nar solen sakta har gatt ned over horisonten.
Igar hade vi ett lovemoment, nar vi gick ned till stranden med levande ljus och la oss pa filtar och tittade pa stjarnorna.
Detta lovemoment hor hemma har pa on, da det enbart ar karlekspar och barnfamiljer som ar har.
Men vi klagar inte, vi har ju varandra, och det ar inte fy skam!

Nu ska vi dock snart forsoka ga hem i den kolsvarta natten (klockan ar snart nio och vi har blivit pensionarer som inte gar och lagger oss efter tio) sa ni far ha det sa bra dar heemma, snart har vi varit borta halva tiden. Tiden gar fort nar man har roligt har vi upptackt, sa innan vi vet ordet av kommer vi vara hemma igen! men vi ska foroska ta vara pa varje minut har i paradiset!

Kambodja

Nu har gruppen splittrats for ett litet tag.
Emmelie och Renee fortsatter ut pa aventyr med forsta stopp i Kambodja, medan Emilie och Josefin soker lyckan i Filippinerna.

Sista kvallen pa Phi Phi avslutades pa ett lite mer minnesvart satt an vanligt. Da vi alla fyra bestamde oss for att tagga oss.
Vi har under hela resan pratat om att gora detta, och det var forst dar pa Phi Phi som bade ratt motiv och mod infann sig.
Vi fyra ar nu stolta agare till ett varsitt Enjoy skriver i vanster halfot. Med andra ord inget synligt! sa alla ni foraldrar som blev lite oroliga, kan nu pusta ut!

Dagen darpa hade vi en lang resa framfor oss. Klockan tva avgick baten och darefter vantade X antal timmars bussakning med ankomst kl 0600 i Bangkok.
Dar tog vi in pa ett hotell och sov nagra timmar. Nagra timmar for manga blev det saklart.
Och det stora arendet vi hade i Bankok, att hamta ut Renees nya pass, jaa det holl pa att ga i stopet.
Nar vi glada i hagen ringer ambassaden ca kl 12 och fragar om passet kommit. Far vi som svar att ja, nog har det kommit med vi stanger klockan tolv.
Ja juuuust! men det var en valdigt snall kvinna som sa att hon kunde hjalpa oss om vi kom in klockan tva istallet, sa sa fick det bli.

En handelse som intraffade daremellan, som var bade oerhort roligt och chockerande var, att nar vi strosade runt dar pa khao san road, turistgatan, sa hade vi precis nastlat oss in bakom ett stand i en liten grand, och vilka moter vi?
JO MAYA OCH HANNA som vi senare ska mota upp pa Bali! Det utvaxlades hyffsat chockade och komiska miner innan vi antligen insag att jo, det ar faktiskt dom!
Sa vi hade en jatte mysig dag och kvall tillsammans, med lite middag, shopping och massage. Nu drojer det lite mer an fyra veckor, men sen ses vi igen!

Dagen darpa tog vi en buss till gransen. Vi hade ett litet nervost moment dar nar vi kom till Thailandsgrans. Med tanke pa de SJUTTON dagar overstay vi har. Vi fick ga till en speciellt kassa och det blev lite chockade miner och hojda ogonbryn nar de sag hur lange sedan det var vara visum hade gatt ut. Men 8500 baht fattigare och massa signeringar senare var vi klara att fa ga vidare!

Kambodja ar ett valdigt korrupt land och alla har ett samarbete med varandra sa det gynnar dom istallet for oss turister. Tar man en buss fran gransen till Siam Reap som var var destination, kan det ta mer an 5 timmar. Fast strackan ar ungefar 16 mil. Visst det ar en riktigt dalig vag, men bussen sammarbetar med guesthousen i staden. Sa bussen tar sa lang tid som mojligt pa sig, for att turisterna ska vara trotta och inte orka leta boenden pa egen hand, utan istallet bara ta de guesthouse som bussen slapper av dom vid.

Men som de globetrotters vi ar (?) sa tog vi en taxi istallet, vi delade den med ett aldre tyskt par som larde oss en massa om hur man ska bete sig i detta luriga land. Resan tog inte ens tre timmar och efter lite letande hittade vi ett valdigt billig men bra boende.

Sa nu vantar lite kulturella upplevelser for oss i nagra dagar innan vi aker vidare!

Hoppas ni har det bra i vinterlandskapet dar hemma!

Hej hej!

oplanerad resa till phuket!

Hej alla pa hemma plan!

Kom med baten igar till Phi Phi efter att ha akt natt baten liggandes som packade sillar men diverse obekanta manniskor men det va trevligt, darefter buss och bat igen. Val framme fick vi ga en svettig promenad till det guest house dar vi skulle bo, och checkade in. Sen ner pa stranden, harligt!!.

Just nu sitter jag(renee) pa ett sjukhus i Phuket och skriver. Anledningen till detta ar att igar runt 4 tiden fick var van Maria ett krupp anfall pa phi phi vilket vi befarade skulle handa.
Jag, Maria och sophie gick hem fran stranden till hotellet dar Maria fick svart att andas och hosta sa va fick ga en bit till en klinik som oturligt nog var nedlaggd, darefter fick va aka pa en liten moppe med sidovagn alla 3 till sjukhuset som ligger en liten bit langra bort for att fa hjalp.
Val dar fick Maria lite sprutor och oxygen och adrenalin for att latta upp andningen, men det fanns tyvarr ingen doktor tillganglig sa det va bara att hyra en speed boat som korde oss over till Phuket. Denna resa tog 1 timma och den va allt annat an angenam da de korde ganska fort och vattnet va inte direkt stilla och lugnt.
Sen va det ambulans till sjukhuset dar de gjorde nagra tester pa maria och stallde an massa frago, detta tog ett tag att svara pa och forsta da de inte pratar as bra engelska har men efter att tag fortsod de vad som hant.
Vi 3 fick hyra ett rum har over natten och hoppades pa att fa ta baten hem igen idag, men sa ar inte fallet utan va verkar vara fast har tills imorrn och vi HOPPAS vi kan ta en tidig bat tillbaka till de andra imorrn men det far vi val se.

Maria mar nu bra men vi vantar bara fran klartecken fran lakaren for att kunna fa henne utskriven.

Jag och sophie har gatt omkring har i Phuket utan skor, da vara blev kvar pa phi phi och alla har tycker det ar hel konstigt, och det gor inte som oss svenskar, vantar till nan gatt forbi och viskar lite och tittar utan har pekar dom kommenterar hogt och skrattar at oss, sa har ar vi just nu ett vandrande skamt. jaja det maste man val bjuda pa.

Emmelie, Emilie, Josse och Linnea ar kvar pa Phi Phi och badar, solar och har det skont hoppas pa att kunna joina dem imorrn.

detta va bara en liten rapport, fran Phuket!!

hors snart igen!

Full moon!

Just nu befinner vi oss pa koh pangan(om det nu stavas sa).
Igar va det full moon paty, gaaaaalet mycke folk pa stranden och festade till 10 pa morgonen om man sa ville men ingen av oss lyckades halla igang sa lange, men vissa langre an andra.
Vi motte upp maria, sophie och linnea sa vi ar har alla 7 tillsammans nu och ska snart ta natt baten till phi phi och utforska annu en o ska bli spannande.
Emmelies sar ser mycket battre ut och snart kommer hon nog unna bada pa egen hand utan assistans men foten ar dock fortfarande en blek fet boll fast det ordnar nog snart upp sig, vi ar possitiva!

blev bara en kortis nu men det kommer mer.....senare!

hoppas ni har det bra hemma vi har det iallafall fantastiskt har!!

Divers

Tankte bara skriva en liten kortis idag!

Maste meddela att numera ar Renee en Open Water Diver. Stort grattis!
Och inte nog med det, idag paborjade Emilie, Josefin och Renee sin Advanced kurs ocksa.
Det var sa manga av ostersundskillarna som gillade det dar med dykning, att alla utom tva fortsatte med kursen.
De tva sjalarna, Mattias och Bowie samt kryckan for ut pa aventyr idag. Moppar hyrdes (kryckan lar sig inte av sina misstag) Hon fick  dock inte kora sjalv utan hon  fick aka med en van vespadriver, Mattias.

Och vet ni vad? INGA OLYCKOR SKEDDE!!

Istallet var det en helt underbar tur runt on. Denna o ar sa vacker!!! Moppar ar egentligen en mycket bra uppfinning. Betalar ingenting i hyra och man ser sa mycket mer!

Hoppas ni har det bra dar hemma folks!